Ruim veertig jaar het Van Gemerens Familiekoor dirigeren; een dankbaar onderwerp om over te schrijven. Zoveel herinneringen zijn er op te halen. Van de jongensdroom mijn brood te verdienen in de muziek.... tot een bus vol familie in de sloot tot.... 42 jaar afwisseling en muzikaal avontuur. Ooit schreef ik een versje (zoals Toon Hermans zijn gedichtjes zo mooi noemde) over wat een clown en een dirigent aan elkaar verbindt. Hier een klein stukje uit dit vers: "Een clown treedt op in het circus en doet dat voor zijn werk. Maar ik, ik doe 't voor mijn plezier en nog wel in de kerk. Een clown die heeft zijn pakkie en ik heb m'n muziek, maar verder is er geen verschil, we hebben allebei publiek."

zaterdag 2 november 2013

WÀT EEN FEEST WAS DAT!


Mijn laatste Souvenir eindigde ik met de woorden: “De volgende Blog gaat over het uitkomen van de kerstplaat èn de opnamen van de kerstspecial”…! Maar aangezien we nog niet helemaal in ‘de sfeer der sferen ‘ namelijk de kerstsfeer zijn, maak ik een uitstapje naar een koorevenement, eind jaren ’80 , waarin sfeer en gezelligheid de boventoon voerde! Een doldwaas weekend in de bossen van Amerongen. Met een wagen volgeladen ‘jonge meisjes’ t.w. Gerda, Alice en Lenie vertrek ik op een mooie dag in september ’89 naar het landgoed ‘Onse Bliscap’ in Amerongen. We worden daar op een allervriendelijkste ontvangen door de ‘chef kok ‘ van De Bliscap….

In bijna onverstaanbaar dialect laat hij ons op een vermakelijke manier het landgoed zien. We inspecteren ons onderkomen op ligging, gezelligheid en accommodatie. Dat laatste voldoet tot ‘onse grote bliscap’ geheel aan ons doel: met een man of 60 van genieten van een knotsgek weekend…

Omdat we het op repetities steeds maar over de mogelijkheid hebben om ‘toch nog eens in Hollywood terecht te komen’, spreken we af dat weekend het thema Hollywood mee te geven. Een gouden greep, want het werd niet alleen Hollywood, maar òòk Dollywood..! Over een gezellig, ouderwets en sfeervol weekend gesproken! We gaan 25 jaar terug in de tijd en genieten van al deze momenten. Twee dingen vallen mij op; ten eerste, in de serie ‘van alles wat’ die wij in al die jaren met elkaar ondernomen hebben is dit weekend wel èèn van de meest gevarieerde hoogtijdagen geweest. Ten tweede, wat is het fijn om nog eens aan onze ontvallen koorleden herinnerd te worden….

Iets bijzonders is dat er van dit weekend geen verslag op papier in het archief is te vinden. Het enige wat ik vind is een koorbrief die ik na het weekend schrijf aan alle deelnemers en ik citeer:

Iedere keer als we een weekend weg gaan met het koor denk ik: het kan bijna niet leuker worden dan de vorige keer. Maar het afgelopen weekend hebben we bewezen dat het tòch weer enorm leuk en origineel kan zijn. Verrassend en anders. Wat had iedereen zijn of haar best gedaan om er origineel uit te zien. Ongelofelijke creaties werden bedacht. Het leek wel een bruiloft en gemaskerd bal tegelijk…! 

Om dit te bewijzen laten we jullie mee genieten in bijgaand ‘live’ verslag van dit unieke evenement! Zoals je kunt zien zouden veel creaties zouden niet misstaan op de rode loper…

Alle acteurs en artiesten: heel veel dank voor het tot stand brengen van…

Dit weekend sluiten we af met een succesvol optreden in Lunteren. Over niet al te lange tijd verplaatsen wij ons in woord en beeld in de kerstsfeer!

WORDT VERVOLGD.

4 opmerkingen:

  1. Zondagmorgen, buiten waait de wind, binnen gezellig aan de koffie de nieuwe Blog lezen van Gerard. Wat een bijzondere beelden, Chris en Erik met hun onnavolgbare humor, Judith, zo jong en dapper aan het zingen!! Heel mooi is het voor onsis het om mama en Sjoerd op de film te zien!!!
    Kortom, allemaal MOOI!

    Jan en Atie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Genieten Geer! Heerlijk fimpje. En fijn Sjoerd te zien.

    Kus, Maatje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gerard,

    We hadden eens even wat tijd vanmorgen, dus op de laatste blog getikt en 34 filmpjes min of meer bekeken. Heel leuk, moet ik zeggen, de meeste had ik nog nooit gezien. Waar blijft de tijd!
    Heel erg bedankt.

    Groeten van ons,
    Janny en Gerrit Storm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerard,
    Wat hebben we gelachen om de film van Amerongen. Echt geweldig om alles weer te zien en bedankt hoor!
    Tot vanavond en groetjes van

    Hans en Janny

    BeantwoordenVerwijderen